top of page

Decembermaand, snoepmaand?


Een hele uitdaging: de decembermaand…

Tijdens mijn gesprekken met cliënten hoor ik het, maar ook in mijn omgeving hoor ik de laatste paar weken mensen steeds weer verzuchten: “hoe kun je nu gezond eten en niet teveel snoepen met alle feestdagen in aantocht?”

Het is duidelijk, de decembermaand is natuurlijk overladen met heel veel lekkers, waar we maar moeilijk vanaf kunnen blijven en hoe blijf je dan op gewicht… Nu is het heel gemakkelijk, om te zeggen: “gewoon niet doen, blijf er maar vanaf”, maar is dat reëel en belangrijker nog: is het echt nodig?

Vorig weekend kwam dochterlief met de vraag of ze met haar vriendinnetje pepernoten mocht bakken en daar kwam meteen nog een vraag bij: “als we mogen bakken, mag het dan wel gewoon alsjeblieft, mama en niet op de gezonde manier?” Mijn dochter kent me namelijk langer dan vandaag en weet als geen ander, dat ik wanneer ik bak het liefst bak met glutenvrij meel of desnoods speltmeel als het dan toch moet. Ik liever geen suikers gebruik en al helemaal geen E-nummers en meer van dat soort gerei.

Ondanks dat er genoeg “gezonde” recepten te vinden zijn op internet, zodat je inderdaad gluten-, suiker- en lactosevrij kunt bakken besloot ik het op de normale manier aan te pakken en dochter en vriendin lekker te laten mengen, kneden, vormen en bakken zonder daar al te moeilijk over te doen. De pepernoten waren heerlijk en wat hebben de meiden een plezier gehad.

Heel verhaal, maar wat ik hiermee wil zeggen is: laat je gezonde leefstijl af en toe ook gewoon los. Zolang je geen glutenallergie hebt, niet hondsberoerd wordt van melk en op en neer stuitert van wat suiker kan het ook gewoon. Het is heel erg goed, om je heel bewust te zijn van wat je eet, wanneer je eet en waarom je eet. Ik durf zelfs te zeggen, dat dat bij de strijd tegen de kilo’s een van de belangrijkste zaken, zo niet hét belangrijkst is.

Ik las laatst wel een heel interessante quote: “dik word je niet tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar tussen Oud & Nieuw en Kerst”. Zit natuurlijk wel een hele grote kern van waarheid in. Natuurlijk kun je wat kilo’s aankomen, wanneer je je helemaal laat gaan de komende maand, maar het echte overgewicht komt voornamelijk voort uit slechte, ongezonde gewoonten wanneer het op je leefstijl aankomt.

Daarnaast zit het voor een groot deel ook tussen de oren natuurlijk. Want ook tijdens de Decembermaand kun je nog steeds zoveel mogelijk groenten eten, kiezen voor fruit als tussendoortje of een handje noten nemen wanneer de trek echt te groot wordt. Ja, de winkels liggen al maanden vol met pepernoten en taai taai en wanneer de Goedheiligman ons landje verlaat op 6 december wordt die voorraad pijlsnel vervangen door alle kerststollen, kerstkransjes en meer van dat soort “lekkers”. Feit blijft wel, dat je nog altijd een keuze hebt het gewoon niet in huis te halen. Saai? Misschien, maar ook daar zet ik mijn vraagtekens bij. Waarom is het saai zonder al dat suikergoed in huis? Draait gezelligheid niet vooral om de mensen, waarmee je je tijd doorbrengt?

Een beetje tegenstrijdig is het wel, dit stukje tekst nu ik het zo doorlees. Van de ene kant zeg ik dat je soms gewoon lekker moet genieten van dat handje pepernoten, verkondig ik een paar alinea’s later weer, dat je het niet in huis moet halen.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, dat je af en toe gewoon moet genieten van iets wat jij heel lekker vindt. Ben je echt zo dol op banketstaaf? Sla dan niet af wanneer je bij een vriend(-in) bent en hij/zij biedt je een stukje aan. Kijk je het hele jaar uit naar een plakje kerststol met een heerlijk laagje roomboter? Geniet er dan ook af en toe gewoon van. Van dat ene stukje banketstaaf of plakje kerststol kom je echt niet ineens kilo’s aan. Ook hier kom je al een heel eind met een stukje bewustzijn. Heb je er echt zin in? Doen! Zit je eigenlijk al vol en eet je het alleen om een ander te plezieren? Niet doen!

Weet je van jezelf, dat je die zak pepernoten tot de laatste kruimel in één keer leeg eet, wanneer je hem in huis haalt? Niet doen dan!

Het komt uiteindelijk dus toch weer aan op het gebruiken van je gezonde verstand. Iedereen weet denk ik wel, dat het niet handig is teveel te eten en teveel te snoepen. Wil je dat niet? Doe het dan ook niet!

Wat mij wel heel erg goed helpt is, dat ik weet hoe goed en energiek ik me voel, wanneer ik de meeste verleidingen op het gebied van snoepen weersta. Daarnaast weet ik ook hoe slecht ik me voel, wanneer ik er toch aan toegeef en de laatste tijd ga ik dus vooral lekker door met vooral heel gezond eten en heel soms toe te geven aan dat kleine stemmetje, die dan tegen me zegt: “joh, die ene keer kan best!”

Daarbij moet ik zeggen, dat dit de tweede Decembermaand in mijn leven is, dat ik niet eens zin heb in alle typische “Decemberlekkernijen”. At ik tot een paar jaar geleden in de periode november t/m januari nog regelmatig een oliebol, tegenwoordig loop ik langs de oliebollenkramen en kan ik genieten van de geur, maar heb ik echt geen enkele behoefte een oliebol te eten. Laatst bij een vriendin heb ik heerlijk genoten van een klein stukje banketstaaf, maar dat was genoeg en toen werd gevraagd of ik nog een stukje wilde, kon ik naar waarheid zeggen, dat ik het heel erg lekker vond, maar dat één stukje genoeg was. Mijn ervaring is dus, dat je wanneer je heel erg gezond eet, je niet eens meer zoveel behoefte hebt aan zoet.

Op deze manier blijf je op gewicht met hier een daar een kilootje meer of minder en blijven alle broeken precies op maat, maar kun je toch af en toe gewoon wat minder streng zijn voor jezelf. Blijf ook gewoon lekker bewegen trouwens! Kleed je wat warmer en ga lekker naar buiten voor een wandeling of pak de fiets naar je werk. Loop je altijd hard? Kan ook prima in de winter!

Geniet van de komende maand en ben dankbaar voor lieve mensen om je heen. Geef liefde, ontvang het weer terug en laat al die zogenaamde zoete verleidingen naar de achtergrond verdwijnen. Want waar het echt om draait in de komende maand, maar natuurlijk ook de rest van het jaar, is écht contact met mensen om je heen, liefde en dankbaarheid. Daar kan geen pepernoot of banketstaaf tegenop!

Warme groet, Ingrid

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page