top of page

Gezond leven....waarom eigenlijk?

Tja, interessante vraag, die me nu al een paar dagen bezighoudt.

Naast mijn eigen praktijk heb ik namelijk ook nog mijn baan als medisch secretaresse in het ziekenhuis. Wat ik daar vaak zie en meemaak, zorgt ervoor, dat die vraag vaak boven komt drijven. Gezond leven....waarom eigenlijk?

We kennen allemaal de verhalen wel van de mensen, die veel te jong ongeneeslijk ziek worden en uiteindelijk overlijden aan die ziekte. Terwijl ze altijd zo gezond geleefd hebben: altijd gezond gegeten, veel gesport en nooit gerookt. Tijdens het werk, waar ik het net over had, kom ik dat ook vaak tegen. Mensen, die heel slecht nieuws te horen krijgen en het allemaal niet meer snappen, want als je altijd gezond leeft wordt je toch niet ziek? Of toch wel? Maar waarom zou je dan nog moeite doen?

Gezond leven kun je doen met twee uitgangspunten: denken dat je door gezond te leven automatisch langer leeft of voelen dat gezond leven zin heeft voor je leven nu, op dit moment.

Dat is namelijk een heel groot verschil en persoonlijk lijkt mij de tweede optie de enige reden om gezond te willen eten, genoeg te bewegen en te zorgen voor de nodige ontspanning.

Garanties krijgt niemand namelijk, de enige garantie die we eigenlijk hebben in dit leven is, dat we een keer komen te overlijden. Wanneer en op welke manier weet niemand, ook diegenen niet, die er zo van overtuigd zijn langer te leven door een gezonde leefstijl.

Mijn persoonlijke insteek is dan ook heel anders en wanneer mensen mij vragen waarom ze in hemelsnaam hun best zouden moeten doen om gezond te leven, probeer ik dat ook altijd uit te leggen.

Leef gezond, omdat je je nu goed wilt voelen en omdat je nu fit genoeg wilt zijn om dingen te ondernemen. Omdat je in een zo goed mogelijke conditie van je leven dat je gegeven is, wilt genieten. Omdat je lekker in je vel wilt zitten. Genoeg redenen toch?

Want hoe fijn is het, wanneer je energie genoeg hebt voor een hele dag gewoon lekker leven met alles wat daarin voorkomt: gezin, werk, sporten, quality time met familie en vrienden, vakanties, maar ook de minder leuke dingen, zoals zorgen voor een ziek familielid of een crisis te boven komen op welk gebied dan ook, wat vreselijk veel energie vreet.

Ik heb ook gerookt (helaas!), ook ik heb tijden lang ongezond gegeten, omdat ik in een ongelukkige relatie zat en niet het idee dat gezond eten ook maar iets zou helpen en ik mensen, die wel gezond leefden en veel sportten vooral hele irritante "freaks" vond. Ironisch eigenlijk, dat juist ik nu zelf zo'n "freak" geworden ben. Alhoewel, ik zou mezelf geen "freak" willen noemen, aangezien ik zeker ook nog geniet van een patatje af en toe en een bakje chips op zijn tijd. Echter, voor heel veel mensen ben ik wel erg gezond bezig.

Waarom? Omdat ik gaandeweg gemerkt heb, dat het wel degelijk uitmaakt welke keuzes je maakt voor je lichaam. Omdat het wel degelijk uitmaakt of je wel of niet rookt. Nee, ik heb het niet over garanties, want ik kan ook longkanker krijgen, om het beestje maar bij de naam te noemen. Maar ik kan jullie vertellen, dat er een wereld van verschil is tussen toen ik nog wel rookte en nu ik niet meer rook. Ik kan hardlopen en sporten zonder na een paar honderd meter buiten adem te zijn, ik ben amper meer verkouden en heb een dijk van een weerstand. De pijn op mijn borst heb ik niet meer en uiteindelijk ben ik met mijn 40+ fitter dan toen ik een twintiger was.

Ook mijn voeding heb ik compleet omgegeooid: terug naar de pure basis en alle bewerkte troep uit de supermarkt zoveel mogelijk laten liggen. Misschien is het puur toeval, maar ik vind het dan toch wel heel frappant, dat ik alleen nog migraine heb wanneer ik teveel van het rode goedje gedronken heb, wat ik zo lekker vind. Ik geen vage buikklachten meer heb en geen dips meer in het midden van de dag, waardoor ik niet vooruit te branden ben. Heel toevallig ook, dat ik dit soort verschijnselen ook zie en hoor bij mensen, die zich bewust zijn geworden van wat ze eten en drinken en het sporten en/of bewegen ontdekt hebben.

Het maakt dus wel degelijk uit wat je eet en drinkt, of je wel of niet beweegt en zeker ook of je af en toe "nee" zegt tegen iets waar je geen tijd voor of zin in hebt. Want ook stress is een hele belangrijke factor in je leven en kan ervoor zorgen, dat je je niet goed voelt, ook al eet je nog zo gezond en sport je nog zoveel.

Garanties op een lang en gezond leven krijgt niemand en uiteindelijk vallen we allemaal een keertje om, maar zorg ervoor, dat je het leven dat je gegeven is, op een zo prettig mogelijke manier doorkomt: energiek, fit en blij met jezelf. Word je dan toch ziek of ga je door een moeilijke tijd door een financiële crisis of staat je relatie op springen? Deze tegenslagen kunnen voorkomen, ook al ben/leef je nog zo gezond, maar ook dan kun je nog steeds goed voor jezelf zorgen, zodat je genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt om de strijd aan te gaan met wat er ook moge zijn in jouw leven.

fruit.jpg

Conclusie: leef niet gezond voor de garantie op een lang leven, maar maak de best mogelijke keuzes voor je lichaam, zodat je je NU fit en lekker voelt! Niemand kan in een glazen bol zien hoe jouw toekomst eruit ziet, maar je kunt wel zelf de verantwoordelijkheid nemen door goed te zorgen voor je lichaam. Ieder lichaam is een prachtig wonder en verdient alleen het beste!

Warme groet,

Ingrid

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page