top of page

Doe het voor jezelf!

De laatste tijd ben ik het opvallend vaak tegengekomen: mensen, die ontzettend graag gezonder en fitter willen, maar het moeilijk vinden hierin een weg te vinden met tegensputterende partners, kinderen, familie en/of vrienden.

Zo begrijpelijk en inderdaad moeilijk, maar wat zou ik graag tegen die mensen willen zeggen (en vaak doe ik dat ook): "doe het voor jezelf!" Vanochtend las ik een artikel op Facebook, wat ik ook gedeeld heb op mijn pagina, dat mij aan het denken zette.

Dat artikel ging over het nodig hebben van waardering en bevestiging in een relatie. Wat heeft dat hiermee te maken? Nou, hoe langer ik erover nadenk, heel veel eigenlijk!

Er werd in bovengenoemd artikel gesproken over het schoonmaken van een huis, waar manlief aan het eind van de dag niets van ziet en van zegt, terwijl jij je het apelazarus gewerkt hebt. Ook bij het aanleren van nieuwe, gezondere eet- en leefgewoontes gebeurt dit natuurlijk vaak. Jij hebt het er met je partner over, dat je graag wilt afvallen, of je wilt je weer fitter voelen, meer energie hebben, weer lekker vooruit kunnen. Je praat erover en brengt naar voren, dat je vanaf nu gezonder wil eten en je partner ziet de bui al hangen. "Nee hoor schat, het valt allemaal best mee" of "je bent nu eenmaal geen 18 meer", "ik hoef dat gezonde "gedoe" allemaal niet in huis" ... En dan heb ik het alleen nog maar over een partner, die niet ziet zitten, dat jij het een en ander wil veranderen in huis. Om over de kinderen maar niet te spreken...

Hoe vaak gebeurt het dan niet, dat de plannen weer net zo hard het raam uitvliegen. Je wordt in je nieuwe ideeen niet gesteund, ofwel, je krijgt geen bevestiging.

Maar....heb je dat nodig? Jij bent degene, die voelt dat je zo niet door wilt. Jij bent degene, die zich niet meer fit genoeg voelt om lekker aktief te zijn en jij bent degene, die last heeft van een opgeblazen gevoel na het eten. Waarom heb je dan de goedkeuring van de ander nodig, om dingen te veranderen, zodat jij je wel weer fit voelt of je geen last meer hebt van die opgezette buik?

Jij bent degene, die een keuze kan maken iets wel of niet te eten, niet je partner of je kinderen. Jij bent degene, die kan bepalen of je lekker gaat bewegen vandaag en er lekker op uit trekt om de natuur te verkennen, niet je partner of je kinderen......

Ook bij mij is het gras echt niet groener dan bij een ander. Hier in huis krijg ik ook vaak genoeg te horen, dat ik te gezond bezig ben. Vooral de kinderen kunnen er wat van. Maar weet je wat ik het het belangrijkst vind, ook al houd ik nog zoveel van man en m'n twee lieve meiden? Het feit, dat ik me zo fit voel, dat ik kan sporten, bewegen en volop van het leven kan genieten. Vragen de kinderen of ik mee ga skeeleren? Prima, geen probleem. Een potje tennissen op straat? Ja hoor, natuurlijk!

Sinds ik begonnen ben met mijn nieuwe manier van eten, heb ik genoeg rare, vragende blikken gezien en vaak ben ik dan toch dat stukje taart gaan eten om er maar vanaf te zijn. Eigenlijk nog maar heel recent, ben ik ook daar helemaal klaar mee. Eindelijk houd ik genoeg van mezelf en bepaal ikzelf wat ik eet, of wanneer ik ga sporten.

Natuurlijk betekent dat, dat ik weleens wat anders eet dan de rest van mijn gezin. En ja, dat kost soms wat meer tijd, maar zo spectaculair is dat ook niet. Als ik iets niet wil, dan zijn het spanningen in het gezin, alleen maar omdat ik op een bepaalde manier wil eten. Wel hebben we een paar afspraken en dat houdt onder andere in, dat er doordeweeks geen "troep" in huis is, zoals chips, snoep, koek en meer van dat soort gerei. In het weekend genieten ze er dan destemeer van, maar het grappige is, dat ze het soms niet eens meer willen. Je moet even doorzetten wanneer je overstapt op nieuwe gewoonten, maar je hoeft er ook geen drama van te maken.

Wil jij voorlopig geen brood of pasta meer eten? Dan stop jij daar toch mee? Wanneer manlief en kinderen pasta opscheppen, schep ik nog een extra grote lepel groenten op. Op deze manier krijg je geen spanningen en is iedereen blij.

Wat dan wel heel leuk is, is dat de rest van het gezin op een gegeven moment echt wel ziet, dat jij lekker in je vel zit, niet vaak ziek bent, er goed uitziet en lekker actief bent. Wie weet is dat reden genoeg voor de anderen om ook wat meer op jouw manier te gaan leven.

Daarbij zeg ik niet, dat ik het niet belangrijk vind, dat je gerespecteerd wordt in jouw keuze om anders te willen gaan eten en meer te bewegen. Natuurlijk is dat belangrijk! Maar de keuze moet niet afhangen van de ander. Jij moet op een gegeven moment voor jezelf kiezen, ongeacht wat een ander daarvan vindt. Of dat nu je partner, vader, moeder, vriend of vriendin is. Jij alleen kunt bepalen hoe jouw lichaam voelt en hoe je daar voor wilt zorgen!

Kies voor jezelf!

Warme groeten,

Ingrid

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page