top of page

Gezond eten tijdens vakantie of weekendje weg

Vorige week ben ik met mijn lief 5 dagen naar het mooie Ierland gegaan. Wat hebben we genoten van het mooie land, elkaar, maar last but not least: het eten.

Vaak hoor ik mensen al zuchten wanneer ze op vakantie gaan of een weekendje weg: “tja, of ik het gezonde eten dan vol kan houden…. Ik weet het niet”.

Nu ben ik ervan overtuigd, dat gezond eten, bewegen, mindfulness niets meer is dan een mindset, een manier van leven, een “lifestyle”, zoals het tegenwoordig natuurlijk heel vaak genoemd wordt.

Zo klinkt het natuurlijk wel heel erg simpel en ik ben me er ten volle van bewust, dat het zeker niet gemakkelijk is, op het punt te komen waar het gewoon vanzelf gaat. Dat het zo ingesleten is, dat je vanzelf voor de gezonde optie kiest wanneer je uit eten gaat, dat half uurtje gaat wandelen, fietsen of hardlopen, ook op vakantie.

Toch heb ik ontdekt, dat het wel kan. Dat wil niet zeggen, dat je alleen maar sla hoeft te eten en nooit eens geniet van een lekker dessert. Geloof me, ik heb ontzettend genoten van een heerlijk nagerecht. Een soort cake, met daaroverheen warme caramelsaus en een bolletje ijs….hemels was het! Maar dat was het dan ook voor mij. Niet omdat ik bang was om aan te komen, maar gewoon, omdat het heerlijk was, maar ook weer genoeg voor de komende tijd. Schijnbaar went je lichaam toch aan het gezonde leven, want het wil gewoon niets anders meer dan dat, met natuurlijk een uitzondering hier en daar.

Als vanzelf koos ik tijdens de volgende maaltijd wel weer voor de gezonde optie, die er overigens genoeg zijn, ook als je ergens anders eet. Ook mijn hardloopschoenen heb ik in Ierland aan gedaan. Inderdaad, om te wandelen, maar ook waarvoor ze gemaakt zijn: hardlopen. Ook dit deed ik niet, omdat ik dacht: “oei, gisteren een toetje op, dus ik moet weer gaan lopen”, maar gewoon omdat mijn lichaam weer beweging wilde en ik het tegenwoordig niet meer dan normaal vind, dat ik naar mijn lichaam luister.

Dat is denk ik wel het mooiste van alles. Het feit, dat ik naar mijn lichaam kan en wil luisteren. Zoals ik het zie, is mijn lichaam toch mijn “instrument” om dit leven mee te leven en ik wil er dan ook zo goed mogelijk voor zorgen. Ook wanneer ik niet thuis ben en weg ben van mijn normale routine en dagelijks leven. Het gaat voortaan vanzelf en dat maakt het leven zoveel gemakkelijker.

Je hoeft niet bang te zijn, dat je teveel eet, want je stopt gewoon wanneer je lichaam aangeeft genoeg te hebben. Je kiest voor de gezonde optie uit een menu in een restaurant, omdat je weet dat je je na het eten daarvan gewoon lekker voelt en geen buikpijn hebt na het eten van teveel vet of ander eten wat zwaar valt. Je gaat naar buiten om te bewegen, of gaat een uurtje tennissen, gewoon omdat je lekker wilt bewegen, niet omdat het moet. Zo kan ik nog wel even doorgaan, de boodschap lijkt me duidelijk.

Vakantie of een weekendje weg hoeft echt niet te betekenen, dat je meteen weer kilo’s aankomt en niet lekker in je vel zit. Genieten kun je namelijk ook (en misschien nog wel meer) met gezond eten, bewegen en bewustzijn. Je bent er echt niet saaier om of minder leuk gezelschap. Ook in het buitenland hebben ze winkels met groenten en gezonde produkten en in een restaurant is het altijd wel mogelijk te kiezen voor een gezond gerecht.

Wanneer je een biefstuk of stukje vis bestelt met groenten, mag je ook gewoon vragen of het zonder friet kan. Als lunch hebben de meeste restaurants toch wel een lekkere maaltijdsalade op de kaart, die je dan ook nog eventueel zonder dressing kunt bestellen. Geloof me, je zult je veel beter voelen, wanneer je ook tijdens je vakantie door blijft gaan met je goede gewoonten.

Hopelijk zijn die gewoonten al zo goed ingesleten, dat je er niet over na hoeft te denken, maar anders kun je het zeker aanleren.

Voordat we het weten is het weer zover: zomervakantie. Heerlijk genieten van vrije tijd, quality time met familie en/of vrienden, lange avonden buiten en ga zo maar door. Geniet alvast van de voorpret, het mooie vooruitzicht van een paar weekjes vrij en wanneer het dan zover is: enjoy!!!

Zonnige groeten,

Ingrid

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page