top of page

Bewegen moet!


Sporten….ik moet er niet aan denken!

Het blijft een dingetje: sporten. Mensen krijgen er spontaan waanbeelden bij van saaie rondjes apparaten in een sportschool, een rood en bezweet hoofd en ik moet je zeggen, dat ik bij dat beeld ook niet meteen zin krijg m’n sportkleding aan te trekken.

“Het zit nu eenmaal niet in de familie” of “Dat is gewoon echt niks voor mij”, zijn kreten, die ik nogal eens hoor. Grappig vind ik dat altijd, want volgens mij hoeft de behoefte aan sport niet persé erfelijk te zijn en wanneer je het nooit probeert weet je helemaal niet of het echt wel of niet wat voor je is.

Nu ben ik zelf altijd al een sportief typje geweest met uitzondering van mijn jaren op de basisschool en middelbare school. Wat had ik een hekel aan gym en vooral de coopertest was een doorn in mijn oog. Wat dat betreft valt de appel trouwens niet erg ver van de boom, dochterlief kan erg chagrijnig worden van het woord “coopertest”.

Inmiddels ben ik soort van verslaafd aan hardlopen, doe ik erg graag aan yoga en ben ik na jaren weer begonnen met paardrijden. Een paar jaar geleden heb ik een cursus windsurfen gedaan en daar ben ik nu ook weer lekker mee aan de slag gegaan. Daarnaast is wandelen een hobby geworden, nadat ik vorig jaar de Nijmeegse 4-daagse gelopen heb. Het lijkt heel wat en dat is het ook, maar wat ik mensen in mijn praktijk altijd probeer duidelijk te maken is: gebruik dat lichaam en ben gewoon lekker actief. Je hoeft niet meteen te gaan hardlopen, wandelen is ook prima. Vind je de sportschool niets? Thuis kun je prima krachttraining doen en buikspieren trainen. Alles wat je daarvoor nodig hebt is een matje. Koop er dan een kettlebell en je hebt via YouTube zo een prima training uitgezocht, waarmee je je hele lijf traint in je eigen huis, in je eigen tijd. Zo gemakkelijk is het. Neem de trap, ook al kun je zo de lift instappen en neem niet automatisch de auto voor een boodschap, maar geniet van de buitenlucht op je fiets.

Waar het vaak misgaat volgens mij, is dat mensen niet kiezen voor een sport die bij ze past, maar voor een sport kiezen omdat dat toevallig op dat moment “in” is, of omdat een goede vriendin ook die sport doet en het zo gezellig is. Natuurlijk is het hartstikke gezellig om samen te sporten en ik zou zeggen: “probeer vooral nieuwe dingen uit!”

Maar…..blijf wel bij jezelf. Wanneer je in iets meegaat omdat een ander het leuk vindt of het toevallig erg hip is aan iets mee te doen, bestaat er natuurlijk een kans, dat je voor een vorm van bewegen kiest, die helemaal niet bij je past.

Bewegen is gewoon nodig, of je het nu leuk vindt of niet. Het menselijk lichaam is niet gemaakt om stil te zitten, het heeft er zelfs een hekel aan! Een gezond lichaam moet en wil vooruit en wanneer een lichaam niet gezond is, is het beste wat je voor dat lichaam kunt doen bewegen. Hoe luidt dat gezegde ook alweer? “Rust roest” Misschien ontzettend ouderwets, maar wel heel erg waar.

Beweging is gewoon goed voor je lichaam, maar ook wanneer je wat kilo’s kwijt wilt zul je toch echt in beweging moeten komen. Je kunt nog zo gezond, suikervrij en weet ik op wat voor manier je best doen wanneer het op voeding aankomt, maar je zult alle energie, die je naar binnen stopt toch echt moeten verbranden. Je beendergestel, je spieren, je organen, alles functioneert beter met beweging, om nog maar niet te spreken over de mentale opkikker die je krijgt van beweging.

Een uurtje wandelen of fietsen, lekker even in de tuin bezig zijn, een rondje hardlopen, trainen bij je favoriete sportclub, het draagt allemaal bij aan een gezonder lichaam, maar zeker ook een gezondere geest. Er is inmiddels genoeg wetenschappelijk onderzoek, dat aantoont, dat beweging ontzettend bijdraagt in tegengaan van depressies. Je voelt je vooral net na het sporten gewoon beter en kunt trots op jezelf zijn. Op de bank zitten kan altijd nog, daarna met een heerlijk kop thee, helemaal rozig na een warme douche.

Heb je het te druk? Kom op! Allemaal excuses, die ik bij deze van tafel veeg. ’s Morgens even wat eerder opstaan, ’s avonds wanneer de kinderen op bed liggen, even een ochtendje vrij en zijn de kinderen naar school? Allemaal mogelijkheden om toch te gaan. We hebben het allemaal druk, maar er zijn maar weinig mensen, die 80 uur per week werken en dus echt geen tijd hebben.

Natuurlijk hebben we altijd wel het gevoel het heel druk te hebben, maar misschien moet je ook eens kritisch door je agenda gaan en kijken waarmee je het dan zo druk hebt. Is het allemaal echt zo belangrijk en van levensbelang? Probeer eens te kijken naar wat je nu eigenlijk allemaal doet en eventueel niet hoeft te doen. Vaak moeten we namelijk erg veel van onszelf, maar de hamvraag is dan vaak: “wie bepaalt dat het moet?” Heb je gewerkt en durf je het washok niet in, omdat de berg was alleen maar groter wordt? Geloof me, dat komt erg bekend voor. Toch zet ik af en toe (of misschien wel heel vaak) de was aan de kant en ga ik toch lopen.

Waarom? Omdat ik inmiddels geleerd heb, dat ik in de eerste plaats heel goed voor mezelf moet en wil zorgen. Omdat ik het waard ben, omdat ik er een veel leuker mens door ben, omdat de was er ook na dat half uurtje nog wel ligt en eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Kijk ook kritisch naar afspraken met mensen. Zijn het leuke afspraken met vrienden/vriendinnen of familie, heb je iets leuks gepland met je gezin en krijg je vooral energie van die afspraak? Laat die afspraak dan vooral doorgaan.

Kijk uit met afspraken, waar je helemaal geen energie van krijgt. Soms moeten dingen, maar vaak heb je echt wel een keuze. In eerste instantie lijkt dat misschien niet altijd zo, maar in principe hebben we in bijna alle situaties de mogelijkheid te kiezen.

Durf gewoon eens te kiezen voor jezelf en plan desnoods dat uurtje beweging in je agenda. Geloof me, dat is veel belangrijker en waardevoller dan veel afspraken en andere dingen, die we denken te moeten van onszelf.

Ook wanneer je al wat ouder bent of misschien niet meer helemaal gezond en of fit, is het juist belangrijk het lichaam in beweging te houden! Ga fietsen en/of wandelen, trek erop uit en zorg meteen voor de o zo gezonde vitamine D. Pik iedere zonnestraal op en laat je niet afschrikken door wind of een drupje regen. Kleed je gewoon lekker goed aan en geniet van de buitenlucht. Kijk of er een uurtje yoga of gymnastiek mogelijk is in het dorp of de stad waar je woont op niet al te grote afstand.

Ouder worden of zijn hoeft niet te betekenen dat je dan ook maar niet meer van je stoel af moet komen. Probleem is juist vaak, dat wanneer de beweging minder wordt, het lichaam ook achteruit gaat in zijn functioneren. Ga met een vriend(in) of kennisje wandelen en drink daarna een lekker kopje koffie of thee, ga naar de plaatselijke sportclub en kijk of er iets bij zit, wat je graag zou doen. Vind je het moeilijk ergens op af te stappen, vraag dan of er iemand met je mee wil gaan. Mogelijkheden genoeg om te zorgen voor de nodig beweging.

Denk dat ik straks weer een rondje ga, weer of geen weer. Overdreven? Misschien, maar weet je waar ik nu al naar uit kan kijken? Na het lopen genieten van een heerlijke maaltijd, een warme douche en languit op de bank met een lekkere kop thee. Daar kan ik nu al blij van worden….

Warme groeten,

Ingrid

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page