top of page

De ideale balans...


De ideale balans…..

In mijn hele zoektocht naar een fit, zo gezond mogelijk en slank lichaam is me één ding wel heel erg duidelijk geworden.

Een balans tussen een gezond voedingspatroon, genoeg beweging, maar ook zeker een goede mindset is onmisbaar in het bereiken van dat heerlijke, fitte gevoel.

Na de afgelopen week, waarin ik weer op zoek moest naar mezelf na een prachtige reis naar Zuid-Afrika, waarin ook het weerzien met familie centraal stond, ben ik eindelijk een beetje met m’n hoofd uit de wolken en lukt het me weer gezond te eten en niet toe te geven aan allerlei lekkernijen. Nu zijn die lekkernijen in mijn geval ook weer niet zo heel erg spectaculair, maar ze zijn genoeg geweest, om de wijzer van de weegschaal iets te ver naar rechts te laten uitslaan en erger nog: me een lamlendig, niet fit gevoel te geven.

Te laat thuis van werk en geen zin meer om te koken: “ach ja, doe maar een pizza. Kan best een keertje”. In alle haast ’s tijdens de “ochtendspits” hier in huis gezonde tussendoortjes vergeten, te weinig meegenomen als lunch, geen portemonnee om iets te kopen… Gevolg: tussendoor crackers en biscuitjes, die nog ergens verstopt lagen in een la op werk. Afgelopen vrijdag zo goed begonnen met ontbijt en lunch, maar dan komt dochterlief uit school en vraagt met van die mooie Bambi-ogen: “mam, zullen we gezellig wat drinken in de stad?” Nu is dat drinken niet zo’n probleem, maar dan moet je er niet een naanbrood met kip en mango bijnemen, terwijl je helemaal geen honger hebt.

Dit zijn maar een paar voorbeeldjes van mijn afgelopen week. Nogmaals, helemaal niet spectaculair en ook helemaal geen ramp, maar zo begint het wel…

Wat ik nu zo grappig vind, is dat het vooral lag aan één ding: ik zat helemaal niet lekker in mijn vel en wilde maar één ding: terug in het vliegtuig naar Zuid-Afrika. Deze keer was zo bijzonder en speciaal, dat ik helemaal niet terug wilde naar mijn dagelijks leventje, ook al is dat nog zo goed en hebben we alles wat ons hartje begeert. De warmte, die we daar hebben ontvangen van mensen en dan heb ik het nog niet eens over de familie, was ongelooflijk. De serveersters van ons koffietentje, waar we dagelijks ons kopje cappuccino dronken, die onze meiden zo’n hartverwarmende afscheidsknuffel gaven toen we weer moesten gaan, is maar één klein voorbeeld daarvan.

Dit gemis heeft ervoor gezorgd, dat het me niet zo heel veel uitmaakte afgelopen week. Ik deed m’n best, maar niet genoeg en zei wel erg snel “ja” tegen bepaalde etenswaren, waar ik normaal gesproken volmonding “nee” tegen zeg.

Maar goed, dat was vorige week. Eindelijk trekken de wolken weer weg en voel ik me weer meer thuis; heb ik het gevoel weer wat grip te hebben op mijn eigen leven. Zuid-Afrika heeft een heel speciaal plekje in mijn hart, maar dat heeft Nederland ook en zo zullen manlief en ik altijd tussen twee werelden in zweven en dat is prima. Het lukt me nu, om dat te zien als een prachtig iets, want dat kan niet iedereen zeggen: twee plekken op de aarde, zo ver van elkaar, die allebei als thuis voelen.

Om terug te komen op die balans, waar dit stukje mee begon: de afgelopen week heeft me nog eens laten zien, dat je nog zo goed kunt weten wat goed voor je is, wanneer je niet lekker in je vel zit, maak je mijns inziens sneller een slechte keuze. Om tot een fit en gezond lichaam te komen met een gewicht wat bij je past en waar jij je goed bij voelt, is het van belang, dat je niet alleen kiest voor gezonde voeding en genoeg beweging, maar is het ook zeker belangrijk je goed te voelen.

Let dus bij het omschakelen naar een gezonde leefstijl niet alleen op de voeding en beweging, maar zorg er ook voor, dat je je goed voelt met wat je doet, met wie je bent en hoe je in het leven staat. Nu kun je niet altijd meteen veranderen wat niet goed is.

Soms zit je in een baan, die je eigenlijk niet wilt en is het onmogelijk daarmee te stoppen. Wanneer je kostwinnaar bent is dat ook niet heel handig. Wat je wel kunt doen is kijken naar de oorzaken van ontevredenheid op de werkplek en wie weet is daar wel iets aan te doen.

Of zit je in een relatie, waar je allang niet meer blij meer bent en heb je het gevoel samen te leven met een vreemde? Maak het bespreekbaar en kijk of jullie weer gelukkig met elkaar kunnen leven in plaats van ongelukkig naast elkaar onder één dak.

Veranderingen kosten tijd en gaan niet van vandaag op morgen, maar alleen al het feit, dat je je bewust bent van wie je bent en wat je doet en wat je daar eventueel aan zou willen veranderen is een hele grote stap in de goede richting. Durf ook om hulp te vragen wanneer je niet weet hoe je iets moet oplossen of gewoon even een goed gesprek nodig hebt om te kijken welke richting je op moet of wat je moet doen.

Neem regelmatig tijd voor jezelf en roep jezelf even een halt toe, wanneer je het gevoel hebt dat alles door je vingers heen glipt. Dat gebeurde mij afgelopen week. Ik was er niet bij met m’n hoofd en deed maar wat.

Na even een time-out dit weekend en een goed gesprek met manlief ben ik er weer en ben ik gelukkig weer in staat mezelf een schop onder de kont te geven en gewoon weer lekker te gaan genieten van alle mensen om me heen en alle dingen, die ik meemaak.

Stap 1: bakken van crackers en notenbrood, zodat ik de komende week in ieder geval genoeg voor het grijpen heb qua lunch op m’n werk. Kan het daar in ieder geval niet meer fout gaan….

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page