top of page

Inspiratie...

Het is alweer twee jaar geleden, dat ik met veel trots mijn eigen praktijk begon als gewichtsconsulent. Net het vereiste papiertje op zak en helemaal vol ideeën over hoe ik het zou gaan doen: mensen helpen de weg te vinden naar gezond eten, genoeg bewegen en dan ook zorgen voor voldoende ontspanning.

Een paar keer praktijklessen gehad met daarin alle gesprekstechnieken, die je maar kunt bedenken in een consult met toekomstige cliënten, maar toen al had ik het idee om het helemaal op mijn eigen manier te doen en me dan vooral te laten leiden door mijn gevoel.

Ik vond het een raar idee, om een gesprek aan te gaan met iemand en dan ter plekke te gaan bedenken welke gesprekstechniek ik zou gaan gebruiken. Dat leek me allemaal zo gekunsteld en als ik me iets had voorgenomen bij het opstarten van mijn eigen bedrijfje was het wel, dat ik het helemaal op mijn manier zou gaan doen, op de manier waar ik me het best bij zou voelen.

Ik zou vooral op m'n gevoel afgaan en alles doen op een manier, waar ik me als cliënt goed bij zou voelen. Dat was en is voor mij het allerbelangrijkst: de mensen, die bij mij komen moeten zich als eerste op hun gemak voelen.

De eerste cliënt zat al gauw voor m'n neus en toen ging het dan echt beginnen! Rare gewaarwording trouwens, wanneer alle ideeën in je hoofd ineens werkelijkheid worden.

Wat was ik onzeker, want ja, natuurlijk had ik wel gewoon de opleiding goed afgerond, maar het in praktijk brengen was nog even wat anders. Als gewichtsconsulent wordt je geleerd af te gaan op cijfers: gewichten, BMI's en caloriën, maar op de een of andere manier stuitte dat me tegen de borst.

Natuurlijk! Een gewicht kan een hele mooie graadmeter zijn, om te zien of je wel of niet aangekomen bent in een bepaalde tijd, maar het zegt niets over wie je bent. Daarnaast kun je zelfs in gewicht toenemen, wanneer je gaat beginnen met sporten, maar dat wil nog niet zeggen dat je niet strakker in je velletje zit.

BMI is ook zoiets. Hartstikke mooi allemaal, maar een klein, gespierd iemand, komt al gauw op "obees", terwijl diegene zich prima voelt en goed in zijn of haar lijf zit.

Aan de andere kan kan iemand heel slank zijn, terwijl hij of zij ontzettend veel suikers en vetten eet en drinkt. De buitenkant en dus ook het gewicht zijn dan misschien prima in orde, maar de organen kunnen best wel eens in een laagje van vet liggen, wat absoluut niets is om blij mee te zijn.

Ik bedoel maar.....

Zoals gezegd, wilde ik vooral op mijn gevoel afgaan en na mijn eigen zoektocht naar een slank en fit lichaam heb ik vooral ontdekt, dat het eigenlijk om vooral 1 ding gaat en dat is bewustzijn. Klinkt heel saai en dat is het misschien ook, maar wanneer je eindelijk doorhebt waarom en wanneer je eet en dan ook nog weet wat je eet heb je eigenlijk al het grootste gedeelte onder de knie.

Dus, zo bedacht en zo ben ik ook aan de slag gegaan. Ik heb in mijn "spreekkamer" een weegschaal staan, maar gebruik 'm eigenlijk nooit. Wanneer mensen, vooral vrouwen overigens, bij me komen moeten ze daar soms heel even aan wennen. Ik laat mensen thuis wegen en dan bij voorkeur eens per week of eenmaal per twee weken. Wat ik namelijk niet wil, is dat mensen het idee hebben, dat ze bij mij op een soort examen moeten en dat wegen als een soort zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt. Klinkt heel dramatisch, maar helaas is dat nummer op de weegschaal voor vele vrouwen een te grote frustratie, die het niet waard is. Wat ik veel belangrijker vind, is dat mensen weer leren voelen. Voelen hoe die favoriete broek zit en eventueel even wat aktie ondernemen, om er weer lekker in te passen. Voelen of ze honger hebben of trek en voelen hoeveel meer energie ze hebben wanneer ze goed voor zichzelf gaan zorgen.

Het lijkt te werken, deze aanpak. Mensen vallen gestaag af, soms wat minder snel, dan gehoopt, maar wat mij betreft ben ik al blij met een pondje per week. Alleen maar meer kans, dat het er ook af blijft. Naast het gewicht wat in eigenlijk alle gevallen afneemt ben ik altijd zo ontzettend blij, wanneer mensen ook voelen wat het goede eten, bewegen en ontspannen voor ze doet! Meer energie, lekkerder in hun vel, meer zelfvertrouwen en overtuiging van het belang van goede voeding en bijbehorende leefstijl.

Daarmee kom ik ook weer terug op de titel van dit stukje tekst: "inspiratie". Want wat word ik geïnspireerd door al die fantastische mensen, die ieder met hun eigen verhaal bij mij komen en hun weg vinden naar zich weer lekkerder, fitter en slanker voelen. Hoe leuk is het daar iedere keer weer deel van uit te mogen maken.

En wat leer ik weer veel van alle verhalen en ervaringen van mijn cliënten tijdens hun zoektocht naar een gezonder en fitter leven. Al die ervaringen neem ik weer mee bij de begeleiding van een volgende cliënt en zo kan ik nog beter helpen en van dienst zijn.

Een paar maanden geleden kreeg ik ineens een idee. Mijn baan in het ziekenhuis opgezegd, dus ik zou nu vol voor mijn eigen toko gaan. Maar dat is dan gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want, je kunt wel de tijd hebben, maar hoe krijg je nieuwe cliënten... Tuurlijk, het liep wel, maar ik wilde in al mijn enthousiasme nog meer mensen bereiken.

Nog meer mensen bereiken, die al een tijd stoeien met hun gewicht of al in geen tijden meer echt energie hebben, om leuke dingen te doen. Mensen, die door de bomen het bos niet meer zien, want wat dat betreft is het tegenwoordig natuurlijk een wirwar van tegenstrijdige adviezen van allerlei "goeroes", die het allemaal het beste weten.

Hierin een steentje bijdragen en helpen is wat ik zo graag doe. Waarom? Omdat ik zelf aan den lijve ondervonden heb, hoe groot het verschil is in niet voor jezelf zorgen en leren van jezelf te houden en je daar dan ook naar gedragen met de beste zorg voor je lichaam. Je kunt je zoveel beter voelen en dat is wat ik iedereen gun.

Anyway, ineens kreeg ik een idee. Waarom zou ik wat ik tijdens mijn individuele begeleiding doe, niet kunnen doen in groepen? Ik bereik in een keer meerdere mensen en mensen hebben steun aan elkaar, zien herkenning en kunnen zich optrekken aan elkaar.

Zo gezegd, zo gedaan en wat was het (blijkt achteraf) een geweldig idee! Een ontzettend gemotiveerde groep met 7 vrouwen, waarmee ik het hele traject inmiddels afgerond heb met fantastische resultaten. Wat was het leuk, dat groepsproces te zien ontwikkelen. In het begin nog wat afwachtend, want je kent elkaar niet, maar al gauw een fantastisch leuke en ontspannen sfeer, waarin iedereen zichzelf durfde te zijn en zich ook kwetsbaar durfde op te stellen.

Reden genoeg dus, om hier mee door te gaan en na de zomervakantie ga ik aan de slag met de tweede en hopelijk derde groep mensen in weer een nieuwe "Voed, voel & beweeg-challenge".

Daarnaast begonnen met wandelgroepen, omdat ook dat een puntjes was wat ik in de afgelopen twee jaar steeds weer tegenkwam: bewegen blijft vaak een dingetje voor mensen. Schaamte, gebrek aan tijd en niemand hebben om mee te gaan bewegen zijn vaak de meest voorkomende redenen, om niet te bewegen.

Hoe fijn is het dan, wanneer je mee kunt gaan met een groepje mensen, die hetzelfde ervaren als jij? De groepjes zijn nog klein, maar de mensen, die nu al heel trouw komen vinden het allemaal heerlijk, om eventjes een uurtje lekker buiten te zijn, actief te zijn en dan ondertussen gewoon lekker te kletsen. Zo gaat het bewegen eigenlijk als vanzelf en krijgen mensen hopelijk de smaak te pakken meer van de bank af te komen. Dat is dan weer mijn uiteindelijke doel: krijg mensen in beweging, want het is zo belangrijk!

Zo is mijn praktijk de afgelopen twee jaar gegroeid en zal het hopelijk steeds verder groeien. Wanneer de inspiratie blijft, zal dat ook wel lukken weet ik nu. In de afgelopen jaren heb ik steeds meer uitgevonden hoe ik het wil en wat ik wil bereiken bij mensen. Iedere keer weer nieuwe, inspirerende verhalen van prachtige mensen, die soms wat onzeker binnenkomen, maar uiteindelijk als een ander mens met meer zelfvertrouwen weer verder gaan. Dat is wat mij inspireert en blij maakt en precies waar ik het voor doe.

Kijk voor meer informatie over de challenge en/of de wandelgroepen op www.voedvoelbeweeg.nl.

Warme groet,

Ingrid.

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page