top of page

Niet perfect is ook goed!

Konden we dat nu maar heel gemakkelijk accepteren: niet perfect is ook goed!

Want hoe erg is het eigenlijk? Wanneer het eventjes allemaal niet zo perfect gaat? Sinds ik vorig jaar begon met het veranderen van mijn voedingspatroon, ging ik heel fanatiek aan de gang met het Paleo-dieet.

Op advies van iemand, die er al heel wat ervaring mee had ging ik ook "Paleo'en". Het Paleodieet komt er in het kort op neer, dat je alleen nog maar puur eet. Geen bewerkt voedsel, maar puur natuur, dus heel veel groenten, fruit, noten, zaden, gezonde vetten, wat vlees en vis.

Voor mij was de grootste verandering: geen brood. Geen brood!! Het leek mij onmogelijk, maar ik ben er toch aan begonnen. Omdat ik op zich wel in het idee geloofde, dat puur en onbewerkt nu eenmaal het beste is voor je. Nu zul je misschien denken: "ja maar, brood is toch ook puur natuur?" Dat dacht ik ook, maar wanneer je gaat bekijken wat er allemaal in brood zit, blijft er toch maar weinig puur natuur over. De vezels, die in de granen zitten zijn helemaal weggemalen en wat te denken van de suiker, die aan brood wordt toegevoegd.

Afijn, ik ben begonnen en voelde me na twee weken ongelooflijk goed. Helemaal blij en overtuigd. Vooral, omdat ik bij degenen, die ook ditzelfde dieet volgden precies dezelfde resultaten zag. Fitte, energieke, goed uitziende mensen! Fantastisch!

Toch ben ik niet meer helemaal 100% Paleo, zoals ze het zo mooi noemen. Gewoon, omdat ik er té obsessief mee bezig was. Ik dacht alleen nog maar, wanneer ik iets wilde gaan eten of drinken: "o jee, mag ik dit wel eten?" Wanneer ik er na het eten achter kwam, dat iets niet helemaal in het "dieet" paste, voelde ik me zelfs schuldig, dat ik het gegeten had. Niet goed dus!

Daarmee kom ik op het "perfect-verhaal", want 100% perfect is helemaal niet nodig en ook niet vol te houden. Inmiddels heb ik een mooie balans gevonden en eet ik nog steeds puur en onbewerkt. Tenminste, zoveel mogelijk. Wanneer het even niet kan, of wanneer ik op een verjaardag ben en zin heb ik een stukje appeltaart, doe ik dat gewoon zonder me daar ook maar een seconde schuldig over te voelen. Paleo is nu een mooie leidraad voor mij geworden en voor jou is dat misschien de Voedselzandloper of weer een andere manier van eten.

Ik zal nooit meer teruggaan naar mijn oude manier van eten & drinken, omdat ik me nu veel te goed voel. Niet alleen heb ik mijn ideale gewicht langzaam maar zeker bereikt, maar wat ik eigenlijk nog veel fijner en belangrijker vind: ik heb energie voor 10, voel me heerlijk en sta helemaal in mijn kracht. Natuurlijk heeft dit niet alleen maar met eten te maken. Regelmatig even stil staan in het hier en nu en sporten horen er ook bij.

Zit je midden in het proces van het aanwennen van een nieuw voedingspatroon, wat meer mindfulness in je leven en de nodige beweging? Of wil je eraan beginnen, maar weet je niet hoe? Ga met kleine stapjes en begin gewoon. Natuurlijk is het een proces wat even duurt en je zult af en toe een rotdag hebben. Prima! Laat die rotdag er zijn en accepteer, dat het niet allemaal ineens perfect kan zijn.

Doe gewoon je best, meer kun je niet doen. Je zult merken, dat je je beter gaat voelen: meer energie, minder vaak ziek, geen vage klachten meer en als dat nodig is uiteindelijk een gewicht wat bij jou past. Laat je nieuwe manier van eten geen dieet zijn, maar wen je aan te kiezen voor gezond en ontdek hoe je smaak gaat veranderen en je na verloop van tijd niet anders meer wil.

Voor nu wens ik jullie allemaal hele gezellige en mooie Paasdagen!

Warme groeten,

Ingrid

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
bottom of page